Concluziile Forumului International pentru Turismul de Sanatate, editia a IX-a
Fundația Amfiteatru, in colaborare cu Autoritatea Nationala pentru Turism si cu sprijinul Autoritatii Naționale de Management al Calității în Sănătate, a organizat Forumul Internațional pentru Turismul de Sănătate, eveniment organizat sub egida Clusterului Medical “Sănătate România” în București, în perioada 15-17 noiembrie 2016.
Am pornit de la realitatea ca in tara noastra exista specialisti si investitii in domeniul sanatatii (clusterul Sanatate Romania este edificator) la nivelul standardelor si certificarilor europene si internationale, un potential insuficient valorificat.
Agenda a fost orientate spre realizari/ cazuri concrete care vorbesc de la sine despre o Romanie Competitiva, care livreaza Excelenta in Sanatate.
La eveniment au participat reprezentanți ai autorităților publice centrale, membrii ai mediului academic și de cercetare, conducători ai principalelor organizații patronale și profesionale de profil, specialiști din domeniul sănătății, turismului și dezvoltării comunitare, dar si importante delegatii din Marea Britanie, Slovacia, Italia, Muntenegru, Bulgaria ,Serbia, Ungaria, Israel, Egipt.
Au fost deosebit de apreciate prezența și intervențiile dnei Anca Pavel-Nedea (presedinte ANT), dlui Claudiu Vrinceanu (Secretar de Stat la Ministerului Economiei, Comerțului și Relațiilor cu Mediul de Afaceri), a dnei Oana Napotnik (Departamentul Uniunea Europeana, Biroul Strategia Dunarii) si dlui Vasile Cepoi (președinte ANMCS).
S-a vorbit despre contextul international din care reiese ca turismul de sanatate este segmentul din turism cu cea mai mare crestere la nivel mondial in ultimii 5 ani, despre directiva UE 24/2011 privind asistenta medicala transfrontaliera, care ne indica clar ca industria turismului de sanatate se extinde rapid si se anticipeaza sa aiba o crestere semnificativa in viitorul apropiat.
S-a insistat, atat prin prezentarile celor din tara, dar mai ales a strainilor, ca Romania are o carte foarte importanta de jucat in perioada urmatoare. Are potentialul de a atrage numerosi pacienti din tarile europene (si nu numai) pentru tratamente medicale specializate ca: stomatologie, chirurgie estetica, oftalmologie, ortopedie, chirurgie bariatrica si nu in ultimul rand pentru balneo, wellness&spa.
Acestea sunt domenii in care excelam si care pot constitui un brand de tara autentic si ancorat in realitatea actuala.
Se pot combate listele lungi de asteptare din tari precum Marea Britanie prin a oferi servicii de o calitate cel putin echivalenta, tratamente inedite, specifice Romaniei (vezi balneo), fara sa legam direct un pret mic de respectivului serviciu.
Aspectul pretului a fost scos in evidenta (vezi prezentari Daniel Shaw, GCR si Dr. Marius Filip, ANMCS). Din prezentari reiese ca un pacient strain care se documenteaza cu privire la alegera unei clinici/interventii, alege in proportie de 93,7% in functie de reputatia clinicii/destinatiei respective*.
Suntem intr-o era a accesabilitatii. Feedbackul de la pacient este instant, este online, la indemana oricui. Si trebuie sa fim constienti de asta, sa ne focusam pe acest lucru, trebuie cladita o prezenta constanta pe piata, iar un produs constant si de foarte buna calitate vorbeste de la sine – el cladeste reputatia.
Evident ca in cladirea acestei reputatii este foarte important sa intelegem, sa constientizam si sa ne asumam cerintele si principiile standardelor care descriu sistemele de management al calitatii (vezi prezentari Dr. Sorin Ungureanu si Dr. Marius Filip, ANMCS).
Pacientul strain trebuie sa primeasca, pentru un pret rezonabil, o experienta, un serviciu integrat, asa cum a fost foarte bine punctat in prezentarea Medical Concierge Travel (MCT).
Aceasta experienta trebuie promovata mult mai eficient decat pana acum, prezenta noastra la targurile internationale de turism trebuie sa fie consecventa. Consideram ca promovarea unei structuri de tip cluster este mai eficienta – si s-a discutat in cadrul forumului de ce o serie de clinici/ servicii, prinse sub un brand national-, este mai consistenta decat o promovare singulara.
Aceasta promovare mentionata mai sus este sustinuta in mod evident de aparitia unor structuri tot mai profesionalizate in turismul de sanatate.
Au fost punctate aspecte extrem de importante si relevente cu privire la promovarea pe plan international (vezi prezentare Maria Georga, IMTJ). Trebuie sa ‘iesim’ din paradigma clasica a participarii la un astfel de targ (pregatire stand si brosuri) si sa acordam mare atentie sesiunilor de networking, intalniri B2B, seminarii cu potentiali buyeri.
Ca și la celelalte ediții desfășurate, s-a avut în vedere consolidarea relației dintre teorie și practică, dialogul dintre mediul academic și specialiști, dintre autoritățile publice și mediul de afaceri și, mai ales, orientarea spre valorificarea practică a potențialului uman și natural de care dispune țara noastră.
Realizari imediate post-eveniment:
Fundatia Amfiteatru a incheiat un protocol de colaborare cu Misr Italia Group, care are ca scop exporturile de servicii si know-how.
S-a demarat infiintarea unei retele de turism de sanatate in Balcani, in care Romania va juca rolul ‘nodului’ principal.
S-a agreat constituirea unei retele profesional-stiintifice internationale, cu un nucleu stabil in jurul Forumului International pentru Turismul de Sanatate.
*studiu GCR din 2015 bazat pe un esantion de 12,211 pacienti, din 26 tari, care au optat pentru tratament, alegand dintre 225 de clinici in Europa si 182 de clinici in Asia-Pacific