Fundația Amfiteatru continuă programul de sănătate cu o nouă serie de conferințe
Fundația Amfiteatru și-a orientat programul de sănătate pe consolidarea încrederii în calitatea și siguranța serviciilor medicale, atât pentru pacienții din România cât și pentru cei din străinătate. Programul cuprinde accesare finanțări locale sau europene, conferințe, cursuri, producții editoriale, cu accent pe demersul profesional-științific în domeniul managementului calității în sănătate.
Scurt istoric
Proiectul „Calitate și performanță în sistemul sănătății publice din România”/ CaPeSaRo
Între 2010 și 2013 am derulat acest proiect de pionierat în ceea ce privește calitatea serviciilor de sănătate. Scopul proiectului a fost de a sprijini unitățile sanitare în vederea adoptării unui model de management al calității serviciilor de sănătate, proiectul acționând atât în direcția pregătirii personalului sanitar în ceea ce privește managementul calității serviciilor în domeniul sănătății cât și în direcția dezvoltării unui instrument informatic de colectare de date despre indicatorii de calitate. Toate acestea au fost corelate cu politicile publice de la acel moment, proiectul începând în perioada în care CONAS tocmai introducea standardele pentru acreditarea unităților spitalicești.
Prin CaPeSaRo am dezvoltat un program complex de pregătire a personalului în vederea acreditării și, implicit, în vederea creșterii sustenabile a calității serviciilor de sănătate în unitățile sanitare. Proiectul a fost derulat în regiunile Nord-Est și București-Ilfov, atrăgând 150 de unități sanitare partenere. Rezultatele CaPeSaRo în cifre cuprind:
– dezvoltarea unui curs nou, special gândit pentru responsabilii de management al calității serviciilor în unitățile sanitare – “Auditor în managementul calității” cu trei module: (1) Audit în domeniul calității, (2) “Managementul calității în domeniul sanitar” și (3) atelier de “Sănătate și Securitate în Muncă”;
– 1056 de persoane din unitățile sanitare partenere certificate ca auditori în managementul calității;
– 1056 de persoane din unitățile sanitare partenere cu competențe TIC ridicate;
– 750 de persoane din personalul medical, informare și instruite pentru a disemina noul model de management al calității propus prin proiect;
– crearea câte unui “nucleu de calitate” în fiecare dintre cele 150 de unități partenere, format din personalul informat și pregătit pe parcursul proiectului;
– dezvoltarea unei aplicații informatice – CaPeSaRo – și instalarea acesteia în cele 150 de unități partenere (fiecare unitate a fost dotată cu aparatura necesară).
Proiectul CaPeSaRo, prin măsurile luate în domeniul managementului calității, a dus la conștientizarea nevoii unui cadru legislativ privind managementul calității și a creat premisele implementării reglementarilor legale privind organizarea structurii de management al calității serviciilor medicale în cadrul unităților sanitare cu paturi din rețeaua Ministerului Sănătății și autorităților administrației publice locale. Astfel, proiectul a creat premisele implementării ordinului nr 975/ 1.10.2012 al Ministerului Sănătății privind organizarea structurii de management al calității serviciilor medicale în cadrul unităților sanitare cu paturi. Aplicația informatică CaPeSaRo, testată în cadrul proiectului în cele 150 de unități sanitare partenere, a fost preluată de A.N.M.C.S și este și astăzi utilizată în evaluarea și managementul calității în unități sanitare.
În urma proiectului, Fundația Amfiteatru împreună cu experții implicați în proiect a redactat un document de strategie privind crearea si implementarea unei noi metodologii de măsurare a calității și eficienței sistemului de sănătate din România – Model de sistem de management al calității pentru unitățile medicale – Ghid de implementare. De asemenea, fundația a lansat programul „Amfiteatrul sănătate”, continuând instruirea personalului sanitar în managementul calității, conferințe dedicate personalului sanitar, acțiuni și conferințe pe tema turismului de sănătate și editarea unei reviste științifice.
Clusterul medical ”Sănătate România”
Clusterul “Sănătate România” reunește unități sanitare de top, furnizorii de servicii medicale, organizații profesionale, unități de învățământ superior și de cercetare științifică, facilitatori de sănătate, organizații catalizator etc. și este într-o relație profesională activă cu alte entități medicale sau care desfășoară activități conexe domeniului medical (companii de asigurări, transport, hoteliere, organisme financiare etc) cu scopul comun de a promova cel mai înalt nivel de calitate și siguranță în asistența medicală acordată pacienților.
În urma evaluării Clusterului Medical “Sănătate România” de către Secretariatul European pentru Analiza Clusterelor/European Secretariat for Cluster Analysis (ESCA), i-a fost acordat calificativul „Bronz”, pentru Excelenta Managementului Clusterului. Acest proces s-a desfășurat în conformitate cu Inițiativa Europeană pentru Excelența Clusterelor (ECEI), lansată in anul 2009 de către Uniunea Europeana prin Programul de Competitivitate și Inovație.
Clusterul este prezent pe European Cluster Collaboration Platform, platforma europeană a clusterelor, susținut de Comisia Europeană.
Mai multe pe www.sanatateromania.ro.
Manifestări profesional-științifice
2006: Calitatea serviciilor furnizate de laboratoarele medicale din România; Medicul de familie-prioritate a reformei în sănătate; Calitatea relației medic-pacient-furnizor de servicii medicale paraclinice.
2007: Priorități naționale în proiecte e-health; Managementul spitalelor; Asigurarea îndeplinirii standardelor de calitate necesare dobândirii statutului de contractant în sistemul de asigurări sociale de sănătate.
2008: Acreditarea spitalelor-un pas decisiv în vederea îndeplinirii obiectivelor de calitate și siguranță a îngrijirilor medicale; Conferința de consens național pentru implementarea unui ghid privind prevenirea infecțiilor nosocomiale și antibioterapia în spitale-ediția I.
2009: Conferința de consens national pentru implementarea unui ghid privind prevenirea infecțiilor nosocomiale și antibioterapia în spitale-ediția a-II-a“; Contribuția sectorului privat în dezvoltarea și modernizarea furnizării serviciilor medicale; Politici de asigurare a calității serviciilor medicale imagistice în sistemul de asigurări de sănătate.
2010: Descentralizarea si reorganizarea spitalelor; Descentralizarea, reorganizarea si acreditarea spitalelor; Conferința de consens national pentru implementarea unui ghid privind prevenirea infecțiilor nosocomiale și antibioterapia în spitale-ediția a-III-a.
2011: Managementul calității în unitățile sanitare spitalicești din România. Prezentarea și dezbaterea unui proiect de manual de management al calității; Calitatea serviciilor medicale în sistemul de sănătate românesc.
2012: Un nou sistem al asigurărilor de sănătate – oportunități și riscuri; Managementul pacientului politraumatizat în spitalele din România; Managementul pacientului politraumatizat în spitalele din România; Organizarea actuală a spitalului public – un anacronism fundamental în calea reformei reale a sistemului de sănătate”.
2013: Turism și Sănătate; Managementul pacientului politraumatizat în spitalele din România.
2014: Performanțe medicale și destinații de sănătate.
2015: Inovație în oncologie; Inovație și calitate în asistența medicală de specialitate-calitate și inovație în ortopedie, traumatologie și imagistică medical.
2016: Actualizare Ghid de management al infecțiilor asociate asistentei medicale – ediția I.
2017: Actualizare Ghid de management al infecțiilor asociate asistenței medicale – ediția aII-a; Managementul riscului clinic”; Conferința de lansare “Ghid de management al Infecțiilor Asociate Asistenței Medicale, ediția a II-a, revizuită și adăugită”; Învățarea din erori – identificarea, analiza și raportarea fără caracter acuzator a evenimentelor adverse asociate asistenței medicale; Metode moderne de prevenire și combatere a IAAM; Comunicarea profesională – factor de risc sau soluție de prevenție?; Managementul riscurilor de protecția datelor cu caracter personal în sistemul medical românesc; Politici naționale de Protecție a Datelor cu Caracter Personal în sistemul medical în contextul introducerii regulamentului European 2016/67.
2018: Eficacitatea și eficiența instruirii personalului din unitățile medicale cu privire la supravegherea, prevenirea și limitarea Infecțiilor Asociate Asistenței Medicale”; Mijloace moderne de prevenire și combatere a infecțiilor asociate asistenței medicale; Implementarea General Data Protection Regulation (GDPR) în sistemul medical; Managementul calității în unitățile sanitare din ambulatoriu; Pacientul și calitatea serviciilor de sănătate”; Auditul clinic și îngrijirea pacientului-parte a managementului calității în sănătate.
2019: Seria de conferințe pe tema “Managementul riscului clinic”.
2020: Elaborarea și implementarea protocoalelor de diagnostic și tratament; Acreditarea unităților din ambulatoriu.
Programul profesional-științific “Managementul calității în sănătate” continuă în anul 2022 prin organizarea de conferințe regionale cu tema “Managementul calității serviciilor de sănătate – provocări și oportunități”, astfel:
– 26 Mai 2022 – Târgu-Mureș
– 30 Iunie 2022 – Iași
– 21 Iulie 2022 – Craiova
– 8 Septembrie 2022 – Constanța
– 20 Octombrie 2022 – Timișoara
– 17 Noiembrie 2022 – București
Programe de pregătire profesională
Auditor în domeniul calității cu aplicații în sistemul sanitar.
Managementul serviciilor de sănătate.
Manager de calitate a serviciilor de sănătate.
Publicații științifice
Ca urmare a conferințelor naționale pe tema infecțiilor asociate asistenței medicale, au fost realizate și publicate următoarele lucrări:
-“Ghid de management al Infecțiilor nosocomiale” – publicat în 2012, rezultatul “Conferinței de consens national pentru implementarea unui ghid privind prevenirea infecțiilor nosocomiale în spitale”.
-“Ghid de management al Infecțiilor Asociate Asistentei Medicale”, ediția a II-a, revizuită și adăugită-publicat în 2017, ca urmare a reglementarilor ordinului MS 1101/2016 și a cerințelor ediției a II-a a standardelor de acreditare a spitalelor. Lucrarea cuprinde soluții care să sprijine profesioniștii din spital să stăpânească acest flagel al asistenței medicale.
Lucrările sunt realizate de grupul de lucru format din: Dr. Dorina Timofte, University of Liverpool, Dr. Elena Duca, Dr. Mihaela Sanda Prelipcean , Dr. Mihaela Fochi, Dr. Raluca Mihaela Filimon, medici primari Epidemiologie, Dr. Doina Carmen Manciuc, medic primar Boli Infecțioase , Dr. Carmen Valentina Pânzaru, medic primar Medicină de laborator și Microbiologie, Dr. Liliana Iliescu, medic primar Sănătate Publică, Dr. Geanina Vâță, medic primar Igienă, sub coordonarea Dr. Vasile Cepoi, medic primar medicină internă, doctor în științe medicale, președinte ANMCS și Dr. Doina Azoicăi, medic primar epidemiologie, doctor în științe medicale, profesor universitar UMF Grigore T. Popa Iași.
Forumul Internațional pentru Turismul de Sănătate
În perioada 2012-2020 au fost organizate 10 ediții ale Forumului Internațional pentru Turismul de Sănătate, eveniment anual/ bianual care s-a impus în decursul timpului ca un reper profesional-științific de prestigiu, reunind organizații reprezentative, specialiști în domeniul sănătății și turismului, cercetători, personalități academice din tară și din străinătate, reprezentanți ai autorităților statului și ai mediului privat, care încerca să evidențieze și să găsească soluții viabile la principalele probleme ale turismului de sănătate din România.
Alte programe de sănătate
Fundația Amfiteatru derulează o serie de proiecte de dezvoltare locală. Acestea sunt menite să îmbunătățească viața locuitorilor unei comunități în situație de vulnerabilitate. Activăm în București (cartierele Ferentari și Amurgului) și în comune din județele Covasna, Giurgiu, Călărași și Sibiu. În fiecare dintre aceste proiecte am adus cunoștințe și specialiști din programul de sănătate pentru îmbunătățirea situației serviciilor medicale – de la facilitarea investigațiilor medicale prin echipe mobile până la dotarea cabinetelor medicale din comună și educație sanitară pentru locuitori. În ultimii 4 ani am avut peste 1000 de beneficiari ai serviciilor sociale de sănătate.